Ieri aproape toata ziua am vazut la televizor stirile si reportajele privind nefericitul accident ce a avut loc pe Valea Prahovei si al carui prezumtiv autor este prezentatorul de TV Serban Huidu.
In urma experientei acumulate ca si avocat in diferite dosare de accidente rutiere m-am gindit ca problema accidentelor poate fi tratata si din alt punct de vedere.
Toti stim ca purtarea centurii de siguranta este obligatorie, atit in Romania cit si in alte tari ale UE. Motivul este evident si nimeni nu contesta faptul ca centura de siguranta iti salveaza viata.
DAR, purtarea centurii determina si o scadere a numarului de victime adica a ranitilor? Sincer, nu cred.
Economistul San Peltzman argumenteaza faptul ca purtarea obligatorie a centuriid e siguranta si dotarea masinii cu airbag-uri reduc probabilitatea decesului sau a ranilor cauzate de un eveniment rutier, dar sentimentul de siguranta conferit de purtarea centurii de siguranta sau de existenta airbag-urilor determina soferii sa conduca intr-un mod mult mai neglijent astfel ca numarul de accidente este in crestere fata de perioada cind aceste echipamente nu erau obligatorii.
Va ofer un exemplu simplu pentru a sustine aceasta teorie: cine se inzapezeste mai des pe drumurile publice – cei cu SUV / JEEP 4X4 sau cei cu masini normale? Cei cu masinile 4X4 deoarece au un sentiment de siguranta conferit de existenta tractiunii integrale si astfel isi asuma mai multe riscuri, pleaca la drum in pofida avertismentelor de vreme rea sau se aventureaza pe drumuri offroad desi nu poseda echipamente special facute pentru asemenea aventuri.
La fel este si in cazul sistemelor de siguranta cum ar fi centura si airbag-ul: soferii se simt mult mai siguri pe ei si exista un sentiment de siguranta pe care altfel nu il aveau ceea ce ii face sa conduca mult mai imprudent. Este clar ca soferii sunt mult mai protejati insa numarul accidentelor in care sunt implicati este in crestere. Deci avem mai putini morti si mai multe evenimente rutiere.
Economistul Sam Peltzman arata ca luind in considerare ceilalti factori ce pot influenta numarul de accidente ca fiind constanti, rezulta ca obligativitatea purtarii centurii de siguranta a cauzat mai multe evenimente rutiere. Dar acest efect este mult mai preferabil decit celalalt efect posibil si anume cresterea numarului de decese.
De asemenea, numarul TOTAL de decese (si nu cel din rindul soferilor) nu a a fost afectat de o asemenea lege. Exista statistici care arata ca numarul de accidente care implica pietoni sau biciclisti este in crestere si implicit si numarul de decese, de aceasta data in rindul acestora din urma si nu al soferilor.
Pe cale de consecinta, numarul total de decese a ramas acelasi chiar daca au fost introduse ca obligatorii sisteme de siguranta cum ar fi centura si airbag-ul.
O concluzie care te pune pe ginduri.