Astazi voi posta 2 motivari din cadrul contestatiei unei camere preliminare ce au ca si obiect contestarea competentei DGA de a efectua acte de urmarire penala si interceptari telefonice in dosare penale in care nici una din persoanele implicate nu are calitatea de personal incadrat in Ministerul Adminstratiei si Internelor.
Intrebarea ce se ridica in acest caz este urmatoarea: de ce mai avem legi care stabilesc competente in sarcina institutiilor statului daca oricum nu sunt respectate iar instantele de judecata le ignora cu desavirsire in numele luptei anticoruptie ?.
Precizez ca aceasta postare nu are pretentia unei analize riguroase a dispozitiilor legale ci este extrasa din contestatia facuta in cadrul procedurii de camera preliminara.
Necompetenta DGA de a efectua interceptarea convorbirilor telefonice. Nelegalitatea ordonantelor si a delegarii DGA de catre Parchet.
In conformitate cu art 9 din legea 14/1992 Serviciul Roman de Informatii este autoritatea națională în materia interceptării comunicațiilor telefonice, sens în care DGA după obținerea autorizațiilor legale pentru interceptarea comunicațiilor, se adresează acestuia pentru punerea în aplicare a acestora.
DGA poate – conform legii – deține echipamente tehnice cu ajutorul cărora pot realiza activități de preluare a fișierelor audio de la SRI și transformarea în fișiere scrise (redarea semnalului audio).
Echipamentele respective nu permit punerea în aplicare a autorizațiilor legale pentru interceptarea comunicațiilor telefonice (realizarea propriu-zisă a interceptărilor), operațiune tehnică aflată în competența SRI astfel incit consideram ca efectuarea de interceptari de catre DGA ( conform ordonantelor din data de XX si respectiv XX emise de catre parchet) sunt nelegale fiind incalcat astfel principiul loialitatii probelor.
Necompetenta DGA de a efectua acte de urmarire penale in dosare penale unde inculpatii nu sunt incadrati ca si personal MAI. Nulitatea actelor de urmarire penala
Potrivit art.1 din OUG 120/2005 competenta personala a DGA vizeaza faptele de coruptie savarsite de personalul MAI.
Art 2 din Regulamentul de functionare precizeaza ca “Direcția generală are competență materială specială ce vizează infracțiunile de corupție prevăzute de Codul penal și de Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, cu modificările și completările ulterioare, denumite în continuare fapte de corupție, săvârșite de personalul Ministerului Administrației și Internelor, denumit în continuare M.A.I.”
In prezentul dosar penal, ati inculpata cit si partea vatamata nu fac parte din personalul MAI astfel incit DGA nu avea nici o competenta de a se implica in acest dosar sub aspectul efectuarii de acte de cercetare penala.
Din punctul nostru de vedere, incalcarea dispozitiilor referitoare la competenta in functie de persoana de catre organul de cercetare penala determina nulitatea actelor in masura in care acestea produc o vatamare a dreptuilor subiectilor proceduali principali, care nu poate fi inlaturata altfel decat prin anularea actului.
Actul de urmarire penala invocat si a carui nulitate o solicitam consta in incalcarea dreptului la viata privata a inculpatei, prevazut ca si drept fundamental in CEDO la art 8 astfel incit vatamarea produsa nu poate fi reparata decit prin inlaturarea ca nelegale a actului de urmarire penala