Probabil ca unul dintre cele mai neintelese aspecte ale intocmirii contractelor (sau altor documente) comerciale dintre societati (si nu numai) este scopul acestora. Multi clienti cred in urmatoarele 2 mituri „juridice”: (i) un contract semnat in legatura cu o tranzactie este un document intocmit in scopul de a fi utilizat in instanta de judecata daca vor exista probleme legate de executarea sa, si (ii) intr-un proces privind un contract este putin probabil ca judecatorul sa decide in favoarea partii co- contractante (considerata ca fiind intotdeauna in culpa).
Din cauza acestor 2 mituri „juridice”, multi clienti au in vedere raportul cost / beneficiu cind decid fie sa angajeze un avocat care sa le redacteze contractul fie sa il copieze de pe internet / forum de consultanta. In final, toate se reduc la cei 50%-50% sanse ca interpretarea sa cu privire la contract sa prevaleze in fata instantei de judecata. Si atunci, de ce sa achiti unui avocat un onorariu in avans daca ai sanse de 50% sa i recuperezi ulterior in cadrul unui proces?
Totusi, contractele comerciale sunt mai putin intocmite in scopul unui litigiu. Scopul principal al unui contract este de a fi un ghid sau borna de orientare pentru activitatea ulterioara a partilor cu privire la afacerile ce se vor desfasura. Daca o tranzactie este bine documentata intr-un contract atunci acesta din urma va delimita in mod clar si concis responsabilitatile fiecarei parti si va servi ca un „reminder” al elementelor comerciale asupra carora au cazut de acord la momentul semnarii.
Desi pare un lucru elementar sunt surprins cit de des un contract incomplet sau defectuos intocmit determina aparitia unor confuzii / neintelegeri cu privire la responsabilitatile partilor cind o obligatie nu este executata intocmai. Iar aceste contracte duc mai rapid catre un litigiu decit previn aparitia unui asemenea eveniment.
Cind conduci o afacere cu estimari financiare, facturi, ordine de plata, bilete la ordin, comenzi, livrari, etc, trebuie sa identifici termenii esentiali pentru fiecare tranzactie si sa fii sigur ca acestia sunt reglementati in orice contract. Acesti termeni sunt:
1. ce trebuie sa faca fiecare parte;
2. care este termenul de executare a fiecarei obligatii;
3. consecintele neindeplinirii obligatiilor de catre partea vinovata;
4. cit de mult trebuie platit pentru serviciile prestate / bunurile vindute;
5. cind trebuie facuta plata;
6. consecintele neefectuarii platii (penalizari, dobinzi, daune-interese, etc);
In multe cazuri, este recomandabil sa incheiati cu partenerul de afaceri un Contract Cadru care va reglementa aspectele comune mai multor tranzactii ce urmeaza a fi incheiate in viitor. De exemplu, puteti reglementa politica de preturi, rambursarea costurilor de judecata, instanta competenta sa solutioneze litigiile, penalizarile de intirziere, raspunderea contractuala, etc. Odata ce acest Contract Cadru este semnat, orice tranzactie ulterioara se va supune reglementarilor sale cu exceptia elementelor specifice ce pot fi inserate intr-o comanda confirmata ulterior.