Intr-o afacere este important sa stii ce te asteapta in viitorul apropiat. Surprizele de Crăciun şi de ziua de naştere sunt frumoase – în afaceri insa nu este bine sa ai surprize. În condiţiile crizei economice actuale, multe companii cu împrumuturi bancare restante se vor afla intr-o stare de insolvabilitate si chiar cu restante mari fata de bancile creditoare. Din aceasta cauza multi debitori de buna credinta vor avea de discutat / negociat cu un ofiter de credit extrem de nelinistit cu privire la viitorul debitorului sau si implicit al creditului acordat in anii trecuti.
Avind in vedere ca in portofoliul nostru de clienti se regasesc si institutii de credit am considerat ca este util ambelor parti – banca-creditor si agentul economic-debitor – sa oferim prin acest articol sfaturi pentru ca debitorii sa stie la ce sa se aştepte în primele faze ale procesului de negociere cu banca in privinta sortii creditului restant si implicit al viitorului afacerii sale.
V-ati putea intreba de ce un avocat ce reprezinta insitutii de credit vrea sa dea debitorilor sfaturi despre cum să se ocupe de procesul de negociere. Răspunsul este simplu – am văzut prea mulţi proprietari de afaceri şi manageri diminuindu-si şansele de a obtine un rezultat bun deoarece nu au înţeles regulile dupa care analizeaza situatia ofiterii de credit, fie au reacţionat cu ostilitate fata de ofiterul de credit sau nu au dorit (sau mai rau, nu puteau) sa ofere informaţiile solicitate de către acesta din urma. In mod evident nu trebuie sa va asteptati ca in urma procesului de negociere sa fiti scutit de plata debitelor ci este suficient ca povara financiara sa fie usurata si astfel sa puteti desfasura activitatea comerciala pentru a putea supravietui si a va plati toate datoriile.
Un aspect important pe care agentul economic-debitor trebuie sa il aibe in minte in orice moment al procesului de negociere cu banca este ca ofiterul de credit are in maini soarta afacerii sale. Si asta deoarece creditorul are la indemina instrumente juridice care odata indreptate impotriva debitorului (si a girantilor) pot determina afectarea grava a afacerii sau chiar stoparea sa definitiva, inclusiv deposedarea comerciantului de bunurile sale (uneori chiar de bunurile personale ale administratorilor sau girantilor). De aceea recomandam abordarea situatiei in mod proactiv, sincer si fara nici o ostilitate la adresa creditorului (reprezentat prin ofiterul de credit) fapt ce va determina formarea unei relatii de afaceri extrem de profitabile ambelor parti.
Pentru inceput, trebuie sa stiti faptul ca ofiterul de credit are nevoie de multe informatii despre afacerea debitorului sau, informatii despre care agentul economic nu a fost intrebat niciodata. Punctul numarul 1 al acestei liste de informatii va fi un plan de afaceri bine intocmit despre veniturile si cheltuielile planificate, acestea trebuind sa fie bazate pe o cit mai realista prognoza despre dezvoltarea afacerii si conditiile de piata in care functioneaza, raportate la conditiile economice generale ale tarii sau chiar ale UE (in special daca are operatiuni de import / export). Acest plan are rolul de “harta” in functie de care se vor desfasura discutiile viitoare dintre debitor si creditor. De asemenea recomandam ca pentru imprumuturi mai complexe sau de o marime semnificativa debitorul sa isi angajeze un consultant specializat in afacerea debitorului si un avocat specializat in dreptul afacerilor pentru a putea dezvolta in fata creditorului problemele existente si a identifica intr-un mod cit mai profesionist solutiile aferente.
Finalizarea unui asemenea plan va identifica in mod clar necesitatea imediata de cash a debitorului pentru pastrarea in viata a afacerii sale. Asa cum se spune, in perioade de criza “cash is the king” deoarece el iti permite sa achiti facturile si sa pastrezi afacerea in viata pina isi revine si devine sustenabila.
Totusi, planul de afaceri si datele precizate anterior nu permit ofiterului de credit sa analizeze in mod clar situatia debitorului. In consecinta, acesta poate solicita o situatie detaliata (pe saptamini sau luni de zile) a bugetului pentru o anumita perioada viitoare si poate solicita o updatare a acestuia in fiecare saptamina. Acesta este un instrument standard pentru a monitoriza situatia debitorului si poate fi inclus intr-un viitor contract de rescadentare. Acesta poate contine si alte obligatii in sarcina debitorului, obligatii ce trebuie indeplinite pentru o anumita perioada de timp atit timp cit creditorul considera necesar. Atentie: o intirziere in intocmirea bugetului sau chiar neprezentarea lui catre creditor va semnala acestuia ca debitorul nu reuseste sa inteleaga propria sa afacere si a cash-flow-ului sau si va pune sub semnul intrebarii insusi revirimentul afacerii sale.
Daca creditul a beneficiat de garantii, ofiterul de credit poate solicita date amanuntite despre acestea pentru a determina valoarea actuala a bunurilor ce fac obiectul garantiilor. In general acest lucru se face prin efectuarea a noi expertize.
Daca creditul a fost garantat prin cesiuni de creante, este posibil ca ofiterul de credit sa solicite o lista detaliata a cestor creante precum si situatia lor juridica si contabila. Daca creditul este garantat cu inventarul societatii de asemenea va fi nevoie de o lista acestor echipamente si bunuri precum si situatia lor juridico-contabila pentru a determina valoarea lor actuala. La fel ca si in cazul bugetului, lipsa acestor informatii poate determina creditorul sa considere ca sansele debitorului de a conduce afacerea in mod profitabil sunt extrem de mici si deci negocierea va ramine fara rezultatul dorit de catre debitor.
Trebuie sa stiti faptul ca fiecare negociere este diferita si ca nimeni nu poate prezice rezultatul acestor negocieri. Totul depinde de abilitatea debitorului, de valoarea consultantilor sai si de modalitatea de a discuta cu ofiterul de credit pentru a il convinge de viabilitatea afacerii astfel incit creditorul sa va mai ofere o sansa.