Situatia existenta in piata avocaturii arata in felul urmator: din ce in ce mai multe litigii complexe si o presiune cit mai mare din partea clientilor de a reduce costurile unor asemenea litigii (inclusiv a onorariilor avocatilor). In acest fel, clientii incearca sa caute o consultanta juridica care sa le satisfaca aceste cerinte: competenta profesionala cit mai ridicata si onorarii cit mai mici. Aceste informatii venite din piata afacerilor nasc o intrebare: in ce mod poti dezvolta biroul de avocatura incercind sa indeplinesti aceste cerinte ale clientilor?
Personal, ca si avocat titular si managing partner, sunt adeptul ideei conform careia un birou de avocatura trebuie sa se indeparteze de principiul „bigger is better” si sa se indrepte spre o specializare a avocatilor in domenii complementare (de exemplu, domenii complementare ar fi zona fiscala cu cea a penalului economic). In acest sens, biroul meu de avocatura lucreaza in diferite dosare comerciale sau penale sub forma unor echipe complementare (evident, ma refer la dosare complexe) penal economic / comercial, penal economic / fiscal, penal economic / asigurari, asigurari / comercial, etc
Principiile in baza carora echipa mea abordeaza dosarele complexe sunt:
- Litigiile complexe necesita o echipa de avocati dedicata respectivului dosar; echipa nu isi va ocupa timpul cu alte dosare a caror valoare este mai mica sau care nu necesita o inalta expertiza, ele putind fi rezolvate de un singur avocat;
- Flexibilitatea onorariului (atit ca valoare neta cit si ca mod de plata – rate orare, esalonari, etc) este solicitata de catre clienti din ce in ce mai des. Cu alte cuvinte, clientii nu vor sa achite (si nici nu trebuie) aceleasi onorarii pentru litigii de munca cu salariati de low level ca si in cazul dosarelor complexe (cum ar fi cele fiscale sau penale);
- Toti avocatii dintr-o echipa ce se ocupa cu un dosar complex trebuie sa aibe atit experienta in domeniul sau de specializare cit si vocatie in reprezentarea clientului in fata instantelor de judecata / arbitraj. Nu orice bun consultant este si un bun avocat pledant
In baza acestor idei / principii, cred ca este evident ca clientii au devenit din ce in ce mai sofisticati si ca avocatii titulari / asociati trebuie sa raspunde acestor cerinte. In primul rind prin organizarea modulara a felului in care se gestioneaza dosarele prin combinarea mai multor avocati, modul ce trebuie sa se adapteze rapid problemelor si cerintelor de natura legala a clientilor si al carui principal scop sa fie gasirea de solutii pentru rezolvarea problemelor existente. Nici un client nu vrea sa auda “acest lucru nu se poate” sau “nu exista solutie pentru ce doriti sa faceti”.
Intotdeauna exista variante legale de a iti atinge scopul.