Aflati motivul intirzierii la plata
Pe de alta parte, nu presupuneti ca respectivul client neplatitor nu are dreptate cind va refuza plata. Va sugerez sa il contactati dupa implinirea datei scadente si sa ii solicitati, in mod politicos, o explicatie cu privire la intirzierile la plata.
Este foarte probabil ca factura sa se fi pierdut or sa fie nevoie de o aprobare suplimentara, in functie de procedura interna a fiecarei companie. Un client care are probleme cu cash flow-ul propriu va necesita o durata mai mare de timp pina isi achita facturile. Modul in care procedati difera in functie de situatia concreta a fiecarui client. In baza experientei pe care o aveti cu clientii, puteti acorda incredere clientului si sa-i acordati un termen mai mare de plata sau chiar esalonarea acesteia. Insa trebuie sa fiti siguri – si dvs si clientul – ca intelegeti in mod clar orice compromis pe care il faceti. Fiti flexibili, dar fermi; nu ezitati sa urmariti achitarea ratelor sau respectarea termenelor de plata.
Incercati proceduri mai „dure”
Daca incercarile dvs de a colecta facturile restante nu vor avea rezultatele scontate, poate ca este momentul sa contactati un avocat cu experienta in domeniul colectarilor / recuperarilor de creante. Conditiile financiare pentru prestarea unor asemenea servicii difera de la un avocat la altul; ei pot solicita atit un onorariu fix cit si unul de succes (procent din sumele recuperate).
De asemenea, dvs decideti actiunile ce urmeaza a fi luate cu privire la un debit – este posibil ca suma restanta sa nu justifice cheltuielile ce urmeaza a fi facute cu recuperarea lui. Astfel il treceti la pierderi (de fapt, il provizionati in evidentele contabile) si mergeti mai departe.
Nu faceti aceeasi greseala de doua ori.
In cele mai multe cazuri, oricine merita a doua sansa. Daca un client care a fost un rau platnic sau care are un scoring nu prea atragator incearca sa reia relatia comeriala cu dvs nu il refuzati decit daca sunteti sigur ca acesta reprezinta un risc prea mare, indiferent de modalitatile de lucru alese (cu exceptia platilor in avans, evident). Incercati sa discutati cu el si sa aflati cum difera situatia prezenta de cea trecuta si de ce crede el ca viitorul nu va aduce iarasi plati intirziate, avocati, procese si alte probleme. Incercati sa analizati motivele sale si sa le evaluati daca sunt sincere sau nu, in functie de experienta dvs.
Daca va decideti sa lucrati cu el, insistati pe modalitati mai sigure de plata si anume platile in avans, transe mici de credit comercial, BO cu scadenta mica si avalizate personal de administrator / asociati, etc.