Deseori am intilnit o concepţie greşită: litigiile sunt antiteza negocierii. Negocierea este obtinerea unui compromis pentru a ajunge la un acord, în timp ce litigiul este un joc de sumă nulă cu un învingător şi un învins. In teorie, litigiile nu iau în considerare conceptul de compromis iar atunci când compromis nu poate fi atins, apar litigiile.
Mai exista si unele truisme care spun ca litigiul nu este doar un razboi. Soluţionarea litigiilor ar trebui să fie privita ca o continuare a negocierilor intensificate şi complicate de cereri, note de sedinta, concluzii scrise, interogatorii, martori şi alte arme din arsenalul procesual. Litigiile, cu toate acestea, sunt la fel ca razboiul. Aşa cum războiul a fost descris de Carl von Clausewitz ca fiind ”Politică prin alte mijloace” noi avocatii spunem ca litigiul este negocierea cu „alte mijloace”.
Ironic, atunci cand vine vorba de litigii, companiile s-au aflat in situatii in care managerii s-au dovedit ca lipsiti de experienţă şi prost pregătiti ca indivizi in raport cu problemele juridice aparute. In general, procesele care implică societăţi comerciale sunt cele ale caror obiect consta in mari sume de bani, de multe ori pentru a recupera o sumă datorată de o societate alteia în legătură cu vânzarea unui produs sau serviciu. Din păcate, după cum evolueaza economia romaneasca si dupa cum arata si prognozele deloc optimiste, numarul de debitori este prezumat a creste puternic in urmatoarele 12 luni astfel incit foarte putine companii romanesti vor evita aceste neplăceri „juridice”.
Asa cum stim cu totii, litigiile se desfăşoară în faţa unui judecător sau a unui complet de judecata astfel ca – lato sensu – litigiile implică trei părţi: tu, adversarul, şi judecătorul. Prin urmare, este necesar să înţelegeti această dinamică. Desigur, judecătorul nu este cu adevărat o parte – din punct de vedere procesual civil / penal – dar judecătorul este extrem de important din punctul de vedere al rezultatului procesului. De ce?
Pentru ca judecătorii sunt oameni – ei pot avea familii, copii, chiar boli sau alte probleme personale. Acestea pot fi cumpararea unei case, amenajarea ei sau probleme cu constructorul si autorizatiile de constructie. Poate copilul vecinului are un sistem de boxe puternice la care asculta heavy metal. Cu alte cuvinte, judecătorii se bucură şi suferă de toate plăcerile şi greşelile pe care le facem toţi. Prin urmare, ar trebui să fim sensibili la partea umana a personalitatii lor.
Acum, crudul adevar. Rezultatul unui proces poate fi neimportant pentru un judecator. Nu contează cât de important este pentru dvs, nu numai ca respectivul rezultat este nesemnificativ pentru viaţa judecătorului, dar poate fi nesemnificativ si în raport cu alte dosare comerciale, sau chiar penale, in care judecătorul trebuie să decidă. Să recunoaştem – indiferent de rezultat, lumea va merge mai departe. Cel mai probabil nimanui nu-i va pasa, cu excepţia părţilor implicate. Deci, cum putem face judecătorul sa empatizeze cu noi si nu cu adversarul?
Avocatul dumneavoastră vă poate arata că aveţi un pozitie puternica deoarece legea este de partea dvs. Asta e un lucru bun, dar care poate sa nu fie suficient, mai ales în cazul în care pozitia de forta a cazului dvs. se bazează pe o argumentatie tehnica. De cele mai multe faptele determina pe de partea cui este adevarul juridic. Partea care expune cel mai convingator faptele devine cistigatoare. De aceea, pentru a cistiga cazul trebuie ca avocatul dvs sa se puna in pozitia judecatorului si sa priveasca cazul si din punctul lui de vedere
Pentru a determina dacă poziţia dumneavoastră este convingătoare, intreaba-te cum ar răspunde sotia / sotul judecatorului în cazul în care faptele din cazul dumneavoastră ar fost descrise in timpul unei discutii in familie. Ar crede soţul/sotia că aţi avut o poziţie echitabila? Că ar fi corect pentru tine să câştigi? Dacă credeţi că judecătorii sunt la fel ca tine şi ca mine, şi eu vă asigur că sunt, atunci trebuie să presupunem că judecătorii vor încerca să găsească pentru parti o solutie cit mai echitabila si legala astfel incit dreptatea sa trimfe.
Treaba ta (sau a avocatului dumneavoastră) este de a determina modul cel mai potrivit în care vei prezenta cazul, astfel încât acesta sa „oblige” judecătorul sa se pronunta în favoarea ta. Sunt fapte clare şi convingătoare pentru dvs.? Poate că acestea pot fi interpretate în mai multe moduri. Pune-te in locul adversarului tau. Pune-te în locul judecătorului. Trebuie să încercăm să înţelegem perspectivele diferite pe care celelalte parti le pot avea.
Avocatii cu experienta sunt pregatiti să atace şi contra atace prin intermediul cererilor, notelor de sedinta si a altor actiuni indispensabile pentru a câştiga bătălii juridice. Dar, amintiţi-vă ca războiui trebuie cistigat si nu doar o batalie. Mai mult decât atât, avocatii nu sunt oameni de afaceri. Mentalitatea lor nu poate fi întotdeauna în sincronizare cu a ta ca si client al lor. Nu pentru că nu doresc să câştige, ci pentru că ar putea dori prea mult sa câştige. Ei se pot concentra exclusiv pe câştigarea procesului. Dvs ca si client puteti vedea litigiul ca un instrument de negociere, ca o pârghie suplimentara pentru rezolvarea negocierilor
Nu este uşor suporti un proces pina la finalul sau. Este un consum de timp şi bani. Din pacate, in Romania doar o mica parte dintre cazurile care ajung la un proces se rezolva amiabil inainte de a se ajunge la un verdict irevocabil. Ca si client trebuie sa stiti ca există întotdeauna un risc de a pierde un proces. Mai mult, este de preferat în general pentru clienţi de a controla rezultatul litigiilor prin negociere cu partea adversa. Daca partile isi arata disponibilitatea de a ajunge la o intelegere veti vedea ca judecatorul va exercita o presiune asupra lor de a se intelege. Ceea ce este un lucru excelent avind in vedere numarul mare de litigii, resursele insuficiente ale justitiei ceea ce determina o programare a sedintelor de judecata pentru luna aprilie 2011.
(Va urma)