Termene de plata si conditiile
Explicati termenele si conditiile de plata clientilor chiar de la inceputul relatiei voastre, de exemplu cind trimiteti o oferta de preturi sau cind acestia plaseaza un ordin de cumparare. Comunicati o confirmare scrisa a ordinului primit impreuna cu o xerocopie a termenelor si conditiilor de vinzare. Acest lucru le permite sa le analizeze si sa negocieze inainte de a finaliza comanda. De asemenea, va stabili pretentiile reciproce avind astfel posibilitatea de a evita orice neintelegeri ulterioare. O varianta ar fi printarea acestor termene si conditii pe verso facturii proforma (daca este cazul) sau chiar al facturilor fiscale.
Discounturi pentru plati in avans sau inainte de termen
Puteti incuraja clientii sa achite facturile in avans fata de termenul de plata convenit prin oferirea unor discounturi. Nivelul acestor discounturi depinde de profitul pe care il faceti ca urmare a relatiei de afaceri ce o aveti cu respectivul client. Avantajele unui asemenea sistem de discounturi sunt majore:
- Grabeste incasarea facturilor
- Imbunatateste cash flow-ul
- Reduce cuantumul debitelor
Exista si dezavantaje, cum ar fi:
- Discounturile inseamna costuri;
- Unii clienti ar plati oricum in avans astfel ca oferiti discounturi pentru nimic;
- Cind afacerea dvs va creste, stoparea acestui sistem de discounturi va afecta negativ imaginea dvs in fata clientilor vechi care au beneficiat de el;
- Sistemul de discounturi trebuie supravegheat permanent astfel incit clientii care au avut restante sa nu mai beneficieze de acest sistem;
- Probleme legate de evidenta contabila si legislatia fiscala;
Colectarea facturilor
Colectarea facturile restante poate fi o experienta dura pentru o afacere mica, mai ales in perioadele de inceput cind fiecare euro/ron/usd conteaza ca sa rami in viata si sa nu devii clientul sectiei de faliment a tribunalului local. Nu este chiar cea mai placuta fateta a activitatii unui om de afaceri dar negestionarea ei in mod profesionist in mod sigur va afecta cash flow-ul si sustenabilitatea afacerii tale pe termen mediu si lung.
Fa ce tot ce trebuie ca sa previi restantele
Stabileste o procedura standard pemtru plati si constientizeaza clientii despre importanta platii facturilor inainte de a incepe o relatie de afaceri cu acestia. Uneori, in functie de caracteristicile pietei sau ale afacerii, este posibila plata in avans (total sau partial) in timp ce alte afaceri necesita plata dupa trecerea unui termen de 30-90 zile de la data facturarii. De asemenea, contractul trebuie sa mentioneze in mod clar si corect dpdv juridic penalitatile ce se percep in caz de intirziere la plata.
Aveti grija la creditul comercial
Daca vindeti bunuri sau prestati servicii pe credit, dezvoltati un sistem de apreciere cit mai corecta a clientilor (de exemplu – istoricul de credit de la o companie specializata, verificati bonitatea prin intermediul bancii cu care lucrati, verificati evidenta instantelor de judecata, etc). Inserati conditiile de credit comercial in cadrul contractului si pregatiti angajatii ce negociaza vinzarile astfel incit sa stie cum si in ce conditii sa ofere credit. De exemplu, trebuie evitata acordarea de noi comenzi unor clienti care deja inregistreaza restante mai mari de 90 de zile.
Adoptati o politica corecta fata de restantieri
Procedura de colectare a restantelor nu are nici o valoare daca nu o si impuneti. Nu evitati confruntarile cu debitorii dar evitati provocarile. Daca v-ati indeplinit obligatiile contractuale iar clientul nu, dvs aveti dreptate si orice procedura judiciara va confirma asta.
(va urma)