Home » Gandurile si sfaturile unui avocat » Currently Reading:

Centura de siguranta reduce numarul victimelor? Nu cred.

October 17, 2011 Gandurile si sfaturile unui avocat No Comments

Ieri aproape toata ziua am vazut la televizor stirile si reportajele privind nefericitul accident ce a avut loc pe Valea Prahovei si al carui prezumtiv autor este prezentatorul de TV Serban Huidu.

In urma experientei acumulate ca si avocat in diferite dosare de accidente rutiere m-am gindit ca problema accidentelor poate fi tratata si din alt punct de vedere.

Toti stim ca purtarea centurii de siguranta este obligatorie, atit in Romania cit si in alte tari ale UE. Motivul este evident si nimeni nu contesta faptul ca centura de siguranta iti salveaza viata.

DAR, purtarea centurii determina si o scadere a numarului de victime adica a ranitilor? Sincer, nu cred.

Economistul San Peltzman argumenteaza faptul ca purtarea obligatorie a centuriid e siguranta si dotarea masinii cu airbag-uri reduc probabilitatea decesului sau a ranilor cauzate de un eveniment rutier, dar sentimentul de siguranta conferit de purtarea centurii de siguranta sau de existenta airbag-urilor determina soferii sa conduca intr-un mod mult mai neglijent astfel ca numarul de accidente este in crestere fata de perioada cind aceste echipamente nu erau obligatorii.

Va ofer un exemplu simplu pentru a sustine aceasta teorie: cine se inzapezeste mai des pe drumurile publice – cei cu SUV / JEEP 4X4 sau cei cu masini normale? Cei cu masinile 4X4 deoarece au un sentiment de siguranta conferit de existenta tractiunii integrale si astfel isi asuma mai multe riscuri, pleaca la drum in pofida avertismentelor de vreme rea sau se aventureaza pe drumuri offroad desi nu poseda echipamente special facute pentru asemenea aventuri.

La fel este si in cazul sistemelor de siguranta cum ar fi centura si airbag-ul: soferii se simt mult mai siguri pe ei si exista un sentiment de siguranta pe care altfel nu il aveau ceea ce ii face sa conduca mult mai imprudent. Este clar ca soferii sunt mult mai protejati insa numarul accidentelor in care sunt implicati este in crestere. Deci avem mai putini morti si mai multe evenimente rutiere.
Economistul Sam Peltzman arata ca luind in considerare ceilalti factori ce pot influenta numarul de accidente ca fiind constanti, rezulta ca obligativitatea purtarii centurii de siguranta a cauzat mai multe evenimente rutiere. Dar acest efect este mult mai preferabil decit celalalt efect posibil si anume cresterea numarului de decese.

De asemenea, numarul TOTAL de decese (si nu cel din rindul soferilor) nu a a fost afectat de o asemenea lege. Exista statistici care arata ca numarul de accidente care implica pietoni sau biciclisti este in crestere si implicit si numarul de decese, de aceasta data in rindul acestora din urma si nu al soferilor.

Pe cale de consecinta, numarul total de decese a ramas acelasi chiar daca au fost introduse ca obligatorii sisteme de siguranta cum ar fi centura si airbag-ul.
O concluzie care te pune pe ginduri.

Search This Site:

toateblogurile.ro

toateBlogurile.ro

Comment on this Article:







Related Articles:

Despagubire victima accident rutier

August 7, 2020

Victima unui accident de circulatie reclama că în urma coliziunii a perceput un „fulger” și a simțit descărcări la membrele inferioare și superioare drepte. Este transportată la un spital unde este diagnosticată o traumă cervicala. La două zile de la accident s-a prezentat cu tremurături în mâna dreaptă asociate cu o durere de cap. Un RMN cerebral dezvăluie un sindrom parkinson […]

Sanctiunile aplicabile in starea de alerta

May 20, 2020

Nerespectarea măsurilor dispuse în cadrul stării de alertă atrage mai multe tipuri de sancțiuni: răspundere disciplinară,  contravențională și penală.  Constituie contravenții, dacă sunt săvârșite astfel și nu în situații diferite, încât să fie considerate infracțiuni de legea penală, următoarele fapte:  neluarea de către conducătorii serviciilor de asistență socială a măsurilor referitoare la adaptarea programului de lucru sau la permanentizarea activității se […]

Infractiunile savirsite in timpul starii de urgenta. Pedepse aplicabile

April 30, 2020

M-am gindit sa postez citeva informatii despre dispozitiile legale aplicabile faptelor penale savirsite in contextul starii de urgenta existente in Romania pina in data de 15.05.2020 ( cel putin asta este intentia autoritatilor la data postarii). 1. Pedepsele aplicabile faptelor savirsite in timpul starii de urgenta sunt majorate. Potrivit Codului penal , orice infracțiune savarșita în […]

A aparut avocatura falsa. Verificati existenta avocatului pe Tabloul avocatilor

April 15, 2020

În contextul actual, în care anumite drepturi ale cetățenilor sunt restrânse, apar probleme juridice noi și complexe, dar și un teren propice pentru fraude, inclusiv pentru avocatura falsă. Având în vedere că în perioada stării de urgență profesioniștii  sunt obligați prin lege să comunice cu clienții aproape exclusiv online sau prin telefon, iar identitatea persoanelor […]

Pandemia si contractele de inchiriere

April 8, 2020

Unul dintre efectele pandemiei de COVID-19 consta in analizarea atenta de catre proprietari și chiriași a unei clauze – mult timp neglijata si inserata mai mult sub forma de clauza standard – din contractul de închiriere.  Da, ne referim la clauza ce prevede efectele fortei majore asupra contractului de inchiriere. „Forța majoră” este orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil și inevitabilfiind adesea “tradus” […]

Membru al INTERNATIONAL ASSOCIATION OF PENAL LAW

Membru al INTERNATIONAL ASSOCIATION OF PENAL LAW