Home » Gandurile si sfaturile unui avocat » Currently Reading:

Inchisoarea contraventionala pentru neachitarea amenzilor

July 29, 2011 Gandurile si sfaturile unui avocat 2 Comments

In cazul sanctiunilor contraventionale cu amenda, cand contravenientul nu isi plateste amenda in termenul prevazut si nu poate fi executat silit pentru ca nu are nimic in proprietate, amenda se pot transforma in munca in folosul comunitatii

Prestarea muncii in folosul comunitatii se poate aplica doar contravenientilor persoane fizice, insa numai pe baza unei hotarari judecatoresti.

Astfel, potrivit art. 9, alineatul 3, din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor “In cazul in care contravenientul nu a achitat amenda in termen de 30 de zile de la ramanerea definitiva a sanctiunii si nu exista posibilitatea executarii silite, organul din care face parte agentul constatator va sesiza instanta de judecata pe a carei raza teritoriala s-a savarsit contraventia, in vederea inlocuirii amenzii cu sanctiunea obligarii contravenientului la prestarea unei activitati in folosul comunitatii, tinandu-se seama de partea din amenda care a fost achitata”.

In continuare, actul normativ stabileste ca, la primul termen de judecata, instanta, cu citarea contravenientului, poate acorda acestuia, la cerere, un termen de 30 de zile, in vederea achitarii integrale a amenzii. Insa, in cazul in care contravenientul nu achita amenda in cele 30 de zile, instanta procedeaza la inlocuirea amenzii cu sanctiunea obligarii la prestarea unei activitati in folosul comunitatii.   Aceasta hotararea a instantei este una irevocabila, conform art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002 privind regimul juridic al sanctiunii prestarii unei activitati in folosul comunitatii.

Activitatea in folosul comunitatii se presteaza in raza unitatii administrativ-teritoriale in care contravenientul isi are domiciliul sau resedinta, in domeniul serviciilor publice, pentru intretinerea locurilor de agrement, a parcurilor si a drumurilor, pastrarea curateniei si igienizarea localitatilor, desfasurarea de activitati in folosul caminelor pentru copii si batrani, al orfelinatelor, creselor, gradinitelor, scolilor, spitalelor si al altor asezaminte social-culturale.

Instanta stabileste, prin hotarare, natura activitatilor ce vor fi prestate de acesta in folosul comunitatii, pe baza datelor comunicate de primarul localitatii in care contravenientul isi are domiciliul sau resedinta, tinand seama de aptitudinile sale fizice si psihice, starea de sanatate, precum si de nivelul pregatirii profesionale.

Contravenientul nu poate fi obligat sa presteze activitati in subteran, in mine, metrou ori in alte asemenea locuri cu un grad ridicat de risc, precum si in locuri periculoase ori care, prin natura lor, pot pricinui suferinte fizice sau pot produce daune sanatatii sale.

Durata activitatii in folosul comunitatii poate fi cuprinsa intre 50 si 300 de ore, iar prestarea ei se executa in fiecare zi din cursul saptamanii, timp de maxim 8 ore pe zi, cu conditia ca autoritatile locale sa aiba la dispozitie personal care sa il supravegheze pe contraveninent in perioada in care munceste.

Sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii se pune in executare de catre instanta de judecata prin emiterea unui mandat de executare.

Instanta transmite primarului localitatii si unitatii de politie in a caror raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta contravenientul o copie de pe dispozitivul hotararii, insotita de mandatul de executare.

Primarul este cel care are obligatia sa aduca la indeplinire mandatul de executare, iar supravgherea executarii sanctiunii prestarii unei activitati in folosul comunitatii se face cu sprijinul unitatii de politie. In plus, si unitatea la care contravenientul va munci in folosul comunitatii are obligatia ca, la cererea primarului, sa comunice datele si informatiile solicitate cu privire la executarea sanctiunii.

In executarea mandatului, primarul “stabileste de indata continutul activitatii ce urmeaza sa fie prestata de contravenient, conditiile in care acesta executa sanctiunea, precum si programul de lucru, incunostintand despre masurile luate unitatea la care se va presta activitatea”, dupa cum se arata la art. 17 din OG 55/2002.

Potrivit art. 20 din ordonanta mentionata, contravenientul trebuie sa se prezinte imediat, dar nu mai tarziu de 3 zile de la primirea mandatului de executare, la primarul unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza isi are domiciliul sau resedinta, pentru luarea in evidenta si executarea sanctiunii.

“Inceperea executarii sanctiunii constand in prestarea unei activitati in folosul comunitatii se face in cel mult 5 zile de la primirea mandatului de executare”, se mai precizeaza la alineatul 2 al aceluiasi articol.

Exista, insa si situatii in care un contravenient nu poate fi obligat sa duca la indeplinire mandatul de executare. Astfel, daca pana la punerea in executare a mandatului de executare a sanctiunii prestarii unei activitati in folosul comunitatii sau daca in timpul executarii sanctiunii prestarii unei activitati in folosul comunitatii a intervenit o hotarare definitiva de condamnare la o pedeapsa privativa de libertate, cu executare, sanctiunea contraventionala nu se mai executa, potrivit art. 211 din OG 55/2002.

In cazul in care contravenientul, cu reavointa, nu se prezinta la primar pentru luarea in evidenta si executarea muncii in folosul comunitatii, se sustrage de la executarea ei dupa inceperea activitatii sau nu isi indeplineste indatoririle ce ii revin la locul de munca, judecatoria, la sesizarea primarului, a unitatii de politie sau a conducerii unitatii la care contravenientul trebuia sa munceasca pentru comunitate, poate inlocui aceasta sanctiune cu inchisoare contraventionala, daca actul normativ de stabilire a contraventiei prevede aceasta sanctiune, conform art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002.

Executarea sanctiunii prestarii unei activitati in folosul comunitatii se prescrie in termen de 2 ani de la data ramanerii irevocabile a hotararii judecatoresti prin care s-a aplicat sanctiunea.

  • Ordonanţa Guvernului nr. 55/2002 publicata in M. Of. nr. 642 din 30 august 2002
  • Legea 294/2009 pt modificarea OG nr. 55/2002 privind regimul juridic al sactiunii prestarii unei activitati in folosul comunitatii publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 645 din 1 octombrie 2009

 

sursa www.politisti.ro

Currently there are "2 comments" on this Article:

  1. ioyoyoy says:

    vai de steaua noastra la gradu de saracie in care se zbate majoritatea populatiei din romania le este inposibil sa plateasca amenzile uriase date de slugile oarbe ale sistemului o sa trebuiasca in curind sa construiasca orase de puscarii pentru datornicii lipsiti de orice speranta de viata a acestei tari care se vrea civilizata

  2. don rich says:

    in romania zilelor noastre multe din infraciuni sint solutionate cu pedeapsa cu suspendare iar contravenientii sint pedepsiti cu inchisoare contraventionala ca si cum aceste fapte ar fi mai grave decit infractiunile imi este greata cind aud din gura unor cimpalaci ca si-au facut datoria betii de ei nici macar nu stiu care e diferenta dintre contraventie si infractiune

Search This Site:

toateblogurile.ro

toateBlogurile.ro

Comment on this Article:







Related Articles:

Amenzi drastice pentru nerespectarea Codului Muncii

May 17, 2012

Finantele angajatorilor pot fi drastic diminuate daca acestia incalca drepturile salariatilor, se arata intr-un articol publicat de catre site-ul avocatnet.ro. Codul muncii este foarte strict in aceasta privinta, astfel ca pentru munca “la negru” sau neacordarea repausului zilnic ori saptamanal salariatilor, angajatorii risca amenzi foarte mari. Unele dintre cele mai mari amenzi stabilite de Codul […]

Membru al INTERNATIONAL ASSOCIATION OF PENAL LAW

Membru al INTERNATIONAL ASSOCIATION OF PENAL LAW