Home » Gandurile si sfaturile unui avocat » Currently Reading:

Timbrul de mediu reglementat de O.U.G. nr. 9/2013 este incompatibil cu art. 110 din Tratatul privind Func╚Ťionarea Uniunii Europene (TFUE)

January 6, 2014 Gandurile si sfaturile unui avocat No Comments

Pentru ca domeniul timbrului de mediu este unul de mare interes, voi posta in continuare o analiza facuta de catre avocatul Cosmin Costas si pe care o consider extrem de bine argumentata. Enjoy ­čÖé

“Timbrul de mediu reglementat de O.U.G. nr. 9/2013 este incompatibil cu art. 110 din Tratatul privind Func╚Ťionarea Uniunii Europene (TFUE). Aceasta este concluzia Costa╚Ö, Negru & Asocia╚Ťii, urmare a lecturii hot─âr├órii pronun╚Ťate de Curtea de Justi╚Ťie a Uniunii Europene la 19 decembrie 2013, ├«n afacerea C-437/12, procedura ini╚Ťiat─â de cet─â╚Ťeanul olandez X.

├Än fapt, ├«n fa╚Ťa Cur╚Ťii de Justi╚Ťie a Uniunii Europene a fost adus─â ├«n discu╚Ťie taxa olandez─â perceput─â cu ocazia primei ├«nmatricul─âri a unui vehicul (sintetic, BPM). Conform informa╚Ťiilor furnizate de instan╚Ťa de trimitere, aceast─â tax─â a fost calculat─â ├«n perioada 2006 ÔÇô 2009 ca un procent din pre╚Ťul net de catalog al vehiculului ├«n cauz─â. Totu╚Öi, cu ├«ncepere de la 1.02.2008, pre╚Ťul net de catalog nu a mai fost singurul criteriu luat ├«n calcul la determinarea BPM, ci a inclus ╚Öi o parte care depindea de emisiile de dioxid de carbon ale vehiculului. De men╚Ťionat c─â ├«n perioada 1.02.2008 ÔÇô 31.12.2009, ├«n temeiul unor dispozi╚Ťii tranzitorii, vehiculele de ocazie importate ╚Öi ├«nmatriculate nu au fost supuse BPM determinate pe baza emisiilor de dioxid de carbon. De la 1.01.2010, BPM calculat─â at├ót ├«n func╚Ťie de pre╚Ťul net de catalog, c├ót ╚Öi de emisiile de dioxid de carbon, se aplic─â ├«nmatricul─ârii tuturor vehiculelor, inclusiv celor a c─âror prim─â utilizare este anterioar─â datei de 1.02.2008. Reclamantul din litigiul principal, domnul X, a achitat la 11.01.2010 suma de 5.776 euro pentru a ├«nmatricula ├«n Olanda un autoturism anterior ├«nmatriculat ├«n Germania, la data de 30.05.2006.

Prin hot─âr├órea pronun╚Ťat─â, Curtea de Justi╚Ťie a Uniunii Europene a l─âmurit dou─â chestiuni: 1) ├Än vederea aplic─ârii art. 110 TFUE, produsele na╚Ťionale similare, comparabile cu un vehicul de ocazie precum cel ├«n discu╚Ťie ├«n litigiul principal, a c─ârui prim─â utilizare este anterioar─â datei de 1.02.2008 ╚Öi care a fost importat ╚Öi ├«nmatriculat ├«n Olanda ├«n anul 2010, sunt vehiculele care se afl─â pe pia╚Ťa olandez─â ╚Öi care prezint─â caracteristicile cele mai apropiate de cele ale vehiculului ├«n cauz─â; 2) Art. 110 TFUE trebuie interpretat ├«n sensul c─â se opune unei taxe precum taxa pe autoturisme ╚Öi pe motociclete ├«n vigoare ├«n anul 2010 dac─â ╚Öi ├«n m─âsura ├«n care cuantumul acestei taxe aplicate vehiculelor de ocazie importate cu ocazia ├«nmatricul─ârii lor ├«n Olanda dep─â╚Öe╚Öte valoarea rezidual─â cea mai mic─â a acesteia ├«ncorporat─â ├«n valoarea vehiculelor de ocazie similare deja ├«nmatriculate ├«n acela╚Öi stat membru.

Explica╚Ťiile Cur╚Ťii sunt extrem de utile ├«n special pentru cea de-a doua chestiune l─âmurit─â:

30. Curtea a precizat de asemenea c─â, din momentul achit─ârii unei taxe de ├«nmatriculare ├«ntrÔÇĹun stat membru, valoarea acestei taxe se ├«ncorporeaz─â ├«n valoarea vehiculului. Astfel, atunci c├ónd un vehicul ├«nmatriculat ├«n statul membru ├«n cauz─â este ulterior v├óndut ca vehicul de ocazie ├«n acela╚Öi stat membru, valoarea sa de pia╚Ť─â include valoarea rezidual─â a taxei de ├«nmatriculare ╚Öi va fi egal─â cu un procentaj, determinat de deprecierea acestui vehicul, din valoarea sa ini╚Ťial─â (Hot─âr├órea N├ídasdi ╚Öi N├ęmeth, CÔÇĹ290/05 ╚Öi CÔÇĹ333/05, Rec., p. IÔÇĹ10115, punctul 54).

31. Prin urmare, exist─â o ├«nc─âlcare a art. 110 TFUE atunci c├ónd valoarea acestei taxe aplicate unui vehicul de ocazie importat dintrÔÇĹun alt stat membru dep─â╚Öe╚Öte valoarea rezidual─â a taxei respective ├«ncorporate ├«n valoarea vehiculelor de ocazie similare deja ├«nmatriculate pe teritoriul na╚Ťional (Hot─âr├órea din 9 martie 1995, Nunes Tadeu, CÔÇĹ345/93, Rec., p. IÔÇĹ479, punctul 20, Hot─âr├órea din 20 februarie 2001, Gomes Valente, CÔÇĹ393/98, Rec., p. IÔÇĹ1327, punctul 23, precum ╚Öi Hot─âr├órea Tulliasiamies ╚Öi Siilin, citat─â anterior, punctul 55).

32. Astfel, dac─â cuantumul taxei de ├«nmatriculare aplicate vehiculelor de ocazie importate dep─â╚Öe╚Öte valoarea rezidual─â a acesteia ├«ncorporat─â ├«n valoarea vehiculelor de ocazie similare deja ├«nmatriculate pe pia╚Ťa na╚Ťional─â, aceasta ar putea avea ca efect favorizarea v├ónz─ârii vehiculelor de ocazie na╚Ťionale ╚Öi descurajarea ├«n acest mod a importului de vehicule de ocazie similare.

(ÔÇŽ)

39. ├Än cauza principal─â, pare s─â rezulte din dosarul prezentat Cur╚Ťii c─â vehiculele de ocazie a c─âror prim─â utilizare era anterioar─â datei de 1.02.2008, dar care au fost importate ╚Öi ├«nmatriculate ├«n Olanda ├«n perioada cuprins─â ├«ntre 1.02.2008 ╚Öi 31.12.2009 au fost supuse, datorit─â unei exoner─âri referitoare la partea din BPM care depindea de emisiile de CO2, unei BPM mai reduse dec├ót cea la care au fost supuse vehiculele de ocazie similare care au fost importate ╚Öi ├«nmatriculate ├«ncep├ónd cu 1.01.2010.

40. ├Än aceast─â ipotez─â, ar exista pe pia╚Ťa na╚Ťional─â vehicule de ocazie similare comparabile celui ├«n discu╚Ťie ├«n cauza principal─â a c─âror valoare rezidual─â a BPM ├«ncorporat─â ├«nc─â ├«n valoarea lor este mai mic─â dec├ót cuantumul acestei taxe aplicate vehiculului ├«n discu╚Ťie.

41. Dac─â acest din urm─â cuantum dep─â╚Öe╚Öte valoarea rezidual─â cea mai mic─â ├«nc─â ├«ncorporat─â ├«n valoarea vehiculelor de ocazie similare deja ├«nmatriculate pe teritoriul na╚Ťional, atunci nu sÔÇĹa dovedit c─â Legea BPM este conceput─â ├«n a╚Öa fel ├«nc├ót s─â exclud─â, ├«n orice situa╚Ťie, posibilitatea ca produsele importate s─â fie supuse unor impozite mai mari dec├ót produsele na╚Ťionale ╚Öi, prin urmare, s─â nu produc─â ├«n niciun caz efecte discriminatorii.

42. Asemenea efecte discriminatorii nu pot fi evitate dec├ót dac─â este posibil s─â se opteze pentru valoarea rezidual─â a taxei de ├«nmatriculare cea mai mic─â ├«nc─â ├«ncorporat─â ├«n valoarea vehiculelor de ocazie similare deja ├«nmatriculate pe teritoriul na╚Ťional.

43. Instan╚Ťa na╚Ťional─â are sarcina s─â verifice dac─â cuantumul BPM aplicate unui vehicul de ocazie precum cel ├«n discu╚Ťie ├«n litigiul principal dep─â╚Öe╚Öte sau nu dep─â╚Öe╚Öte valoarea rezidual─â cea mai mic─â a acestei taxe ├«nc─â ├«ncorporat─â ├«n valoarea vehiculelor de ocazie similare deja ├«nmatriculate pe teritoriul na╚Ťional.

44. Rezultă că art. 110 TFUE se opune unei taxe precum cea prevăzută de Legea BPM dacă și în măsura în care cuantumul acestei taxe aplicate vehiculelor de ocazie importate cu ocazia înmatriculării lor în Olanda depășește valoarea reziduală cea mai mică a acesteia încorporată în valoarea vehiculelor de ocazie similare deja înmatriculate în același stat membru.

Av├ónd ├«n vedere interpretarea oferit─â de Curtea de Justi╚Ťie ├«n afacerea X, putem concluziona ├«n sensul c─â reglementarea na╚Ťional─â actual─â ÔÇô O.U.G. nr. 9/2013 privind timbrul de mediu ÔÇô este incompatibil─â cu art. 110 TFUE. Pentru a fi mai elocven╚Ťi, trebuie s─â avem ├«n vedere ni╚Öte exemple de calcul:

Exemplul nr. 1. Auto nou, 1.796 cm3, euro 4, benzin─â, emisii CO2 ÔÇô 172, ├«nmatriculat ├«n Rom├ónia ├«n anul 2007, pre╚Ť 20.000 euro ÔÇô tax─â special─â 424,30 euro vs. Auto 2007, 1.796 cm3, benzin─â, emisii CO2 – 172, ├«nmatriculat ├«n Rom├ónia ├«n anul 2014, pre╚Ť 8.000 euro ÔÇô timbru de mediu 1.010,53 euro. ├Än timp, autoturismul s-a depreciat cu 60%, ceea ce ├«nseamn─â c─â valoarea rezidual─â a taxei de ├«nmatriculare a sc─âzut cu 60%. Prin urmare, pre╚Ťul unui autoturism deja ├«nmatriculat ├«n Rom├ónia (ÔÇ×produs na╚ŤionalÔÇŁ) va fi de 8.000 euro plus 60% din valoarea taxei speciale, adic─â 169,72 euro, deci ├«n total 8.169,72 euro. ├Än schimb, pre╚Ťul unui autoturism provenit dintr-un alt stat membru al UE va fi de 9.010,53 euro.

Exemplul nr. 2. Auto 2010, 1.686 cm3, euro 4, motorin─â, emisii CO2 ÔÇô 124, ├«nmatriculat ├«n Rom├ónia ├«n anul 2011, pre╚Ť 12.000 euro ÔÇô tax─â poluare 775,27 euro vs. Auto 2010, 1.686 cm3, euro 4, motorin─â, emisii CO2 ÔÇô 124, ├«nmatriculat ├«n Rom├ónia ├«n anul 2014, pre╚Ť 6.000 euro ÔÇô timbru de mediu 678,08 euro. ├Än timp, autoturismul s-a depreciat cu 50%, ceea ce ├«nseamn─â c─â valoarea rezidual─â a taxei de ├«nmatriculare a sc─âzut cu 50%. Prin urmare, pre╚Ťul unui autoturism deja ├«nmatriculat ├«n Rom├ónia (ÔÇ×produs na╚ŤionalÔÇŁ) va fi de 6.000 euro plus 50% din valoarea taxei de poluare, adic─â 387,63 euro, deci ├«n total 6.387,63 euro. ├Än schimb, pre╚Ťul unui autoturism provenit dintr-un alt stat membru UE va fi de 6.678,08 euro.

Dup─â cum se poate observa cu u╚Öurin╚Ť─â, ├«n asemenea ipoteze timbrul de mediu este ├«n mod v─âdit incompatibil cu art. 110 TFUE, ├«ntruc├ót, ├«n sensul hot─âr├órii pronun╚Ťate ├«n cauza X, valoarea timbrului de mediu dep─â╚Öe╚Öte valoarea rezidual─â a taxelor de ├«nmatriculare achitate anterior pentru vehiculele aflate ├«n parcul auto na╚Ťional. Cu alte cuvinte, reglementarea fiscal─â na╚Ťional─â ÔÇô O.U.G. nr. 9/2013 ÔÇô discrimineaz─â produsele provenite din alte state membre ale Uniunii Europene, ├«ncerc├ónd s─â orienteze consumatorul spre autoturismele de ocazie deja existente ├«n parcul atuo na╚Ťional (produse na╚Ťionale), fiind astfel incompatibil─â cu art. 110 TFUE.

├Än opinia noastr─â, discriminarea este mai evident─â ├«n acele ipoteze ├«n care pentru produsele na╚Ťionale (autoturismele deja ├«nmatriculate ├«n Rom├ónia) nu s-a achitat anterior o tax─â de ├«nmatriculare, din varii motive: ├«nainte de 1.01.2007, nu exista o taxa perceput─â cu ocazia primei ├«nmatricul─âri a unui vehicul ├«n Rom├ónia; ├«n perioada ulterioar─â, autoturismele noi cu anumite caractieristici sau cele cu un anumit standard de poluare (ex. Euro 5) erau scutite de plata taxelor percepute cu ocazia primei ├«nmatricul─âri a unui vehicul ├«n Rom├ónia. ├Än toate situa╚Ťiile ├«n care nu s-a pl─âtit o tax─â pentru ├«nmatricularea unui autoturism similar, valoarea rezidual─â a taxei ├«ncorporate ├«n pre╚Ťul autoturismului de ocazie ├«nmatriculat ├«n Rom├ónia este zero, ceea ce ├«nseamn─â c─â, potrivit criteriului decelat ├«n afacerea X, timbrul de mediu perceput pentru un autoturism similar provenit dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene este incompatibil cu art. 110 TFUE.”

 

sursa: www.costas-negru.ro

Comment on this Article:







Related Articles:

Ridicarea ilegala a autoturismelor

September 29, 2010

Cabinetul de avocatura “Costache Ovidiu Mihai” ofera consultanta juridica cu privire la masurile tehnico-administrative de ridicare a autoturismelor. Masurile tehnice si admnistrative de ridicare a autoturismelor au fost dispuse cu nerespectarea procedurii legale, si ├«n consecinta impunerea taxei de eliberare a autoturismului s-a efectuat ├«n lipsa unui temei legal, ceea ce atrage obligarea D.G.P.M.B. ÔÇô […]

Membru al INTERNATIONAL ASSOCIATION OF PENAL LAW

Membru al INTERNATIONAL ASSOCIATION OF PENAL LAW