Discount-uri
Cind un potential clienti imi spune ca onorariul solicitat este prea mare sau imi cere sa-i ofer un discount, un mare semn de intrebare se ridica cu privire la viitorul relatiei avocat-client.
Daca as diminua onorariul initial solicitat as lasa impresia ca nu sunt increzator in capacitatile mele profesionale si in experienta adunata de-a lungul timpului. De asemenea, o astfel de cerere imi demonstreza faptul ca respectivul client nu imi respecta expertiza si timpul ce il voi petrece lucrind in favoarea sa ceea ce inseamna ca in viitor ma voi reintilni cu asemenea cereri de la acelasi client ori de cite ori va fi cazul.
Bineinteles ca asta nu inseamna ca nu imi pot reduce onorariul din proprie initiativa (din motive variate) insa nu este acelasi lucru ca a-l reduce la cererea clientului.
Nenumarate telefoane si emailuri
In domeniul penalului economic, in special, multi clienti isi considera cazurile proprii ca fiind o extrema urgenta (pina la un punct, aspectul este de inteles). Multi asemenea clienti, inainte de a semna contractul de asistenta juridica, suna la telefon si daca nu li se raspunde imediat (se poate intimpla sa fiu in instanta sau sa discut cu alti clienti in respectivul moment) lasa mesaje in casuta vocala si suplimentar imi trimit si e-mailuri / SMS cu mesaje de genul „Salut, este o URGENTA. Trebuie sa discutam, suna-ma in urmatoarele 5 minute”. Apoi suna in continuare sau lasa alt mesaj.
Din punctul meu de vedere, telefoanele insistente (peste limita) sunt de asemenea un semn ca respectivul client poate nu este chiar pe stilul meu de lucru. Daca imi incinge telefonul sunindu-ma non-stop sau imi umple inboxul cu mesaje INAINTE sa devina clientul meu atunci ce va face cind va semna contractul de asistenta juridica si va achita onorariul. Nu imi imaginez ca odata ce urgenta va fi inlaturata isi vor schimba comportamentul.
Clientul care stie legea
In ceea ce priveste strategia unui proces, am pretentia ca eu – in calitate de avocat cu studii superioare, cu temeinice cunostinte teoretice si experienta practica de aproape 15 ani – sunt cel care decide strategia ce trebuie urmata astfel incit sa ajung la rezultatul dorit de catre client.
Un client care isi cunoaste drepturile (atit cele materiale cit si cele procesuale) este un semn foarte bun pentru mine, deoarece imi arata un client cooperant, care isi cunoaste limita in domeniul juridic si este dispus sa isi puna increderea in mine si expertiza mea.
Un client care imi ofera citate din lege, imi trimite pe email practica judiciara, imi explica ce ar trebui sa facem in respectivul dosar si ce rezultat vom obtine („este un proces ce nu poate fi pierdut” sau „in mod sigur cistigam daca facem cum zic eu”) este un client cu care nu pot colabora indiferent ce onorariul plateste.
Unii dintre acesti clienti sunt deja cu o asa-zisa experienta juridica in sensul ca au avut dosare (in general plingeri contraventionale in domeniul circulatiei pe drumurile publice sau in legatura cu rovigneta) in care s-au reprezentat singuri. De asemenea, le place sa aibă propria lor opinie legata de modul cum este gestionat cazul si nu ezita sa o exprime in sensul ca ei cunosc legea mai bine sau asa au auzit de la un prieten (asa cum o face toata lumea cind este vorba de fotbal). Stabilirea unei bune comunicari cu clientul este esentiala si importanta pentru client cit si pentru avocat dar sa permit clientului sa devina un fel de secund, asta nu o pot face.