Fie ca sunt un avocat specializat in consultanta, consilier juridic sau avocat pledant ce are dosare in instanta in fiecare zi, consider ca modul in care sunt perceput de catre judecator este important pentru rezultatul solutionarii cauzei in care pledez.
Tratez judecatorul cu respect
De-a lungul timpului petrecut prin instantele de judecata, am observat ca unii colegi considera ca pledoariile orale nu sunt importante. Altii considera ca reputatia personala ori a firmei de avocatura din care face parte ii ofera un avantaj fata de partea adversa ab initio. Poate ca este momentul ca acestia sa reflecteze asupra acestui aspect – pledoariile orale facute in fata instantei de judecata pot fi importante in cistigarea cauzei. Orice moment in care faci o impresie buna instantei de judecata este important si este periculos sa consideri ca acestea se obtin din oficiu doar pentru ca faci parte dintr-o casa de avocatura importanta.
Intotdeaune este bine sa spui „onorata instanta”, sa fii politicos si sa nu vorbesti peste judecator sau inainte de a cere permisiunea acestuia.
Te-ai privit in oglinda?
Cele mai bune argumente juridice din lumea avocateasca pot fi subminate daca esti imbracat ca o persoana scapata dintr-o furtuna. Ziua in care te prezinti in fata instantei de judecata nu este chiar o zi potrivita sa elimini dusul de dimineata sau aparatul de barbierit.
Tricouri smekere, pantofi murdari, costume sifonate sunt simplu de evitat daca te privesti in oglinda inainte de a pleca spre instanta. Poate ca nu este prima oara cind ai sedinta de judecata cu respectivul judecator, dar este prima data cind reprezinti un anume client.
Daca esti sigur ca judecatorul are o parere buna despre tine obtinuta in cursul proceselor anterioare, de ce sa risti sa pierzi acest avantaj aratind ca un ratat?
Masa avocatilor nu este biroul tau de lucru
Daca parerea ta despre organizare este aceea de a imprastia documentele pe toata masa avocatilor, eu zic sa o lasi la birou. In mod sigur nu ai nevoie in pledoariile tale de aceasta dezordine si chiar daca ai nevoie, nu vei fi in stare sa gasesti nimic util in respectivele momente. Gindeste-te: chiar vrei sa fii persoana care cauta disperata o hirtie timp de 5 minute in timp ce toti justitiabilii prezenti in sala si instanta de judecata te asteapta?
Aproape in toate cazurile, daca esti un avocat care ti-ai pregatit cazul cu temeinicie, nu ai nevoie decit de argumentele adversarului (intimpinarea, cererea reconventionala, etc) si de concluziile tale cu privire la dosar.
Obtine un avantaj
Adversarul tau tocmai a facut o ironie la adresa ta sau a clientului tau? Cum spun americanii, „be cool” si calculeaza-ti raspunsul cu mintea lucida; aruncind la rindul tau o ironie nu vei ajunge nicaieri si chiar te poate dezavantaja.
Un mod usor de a „dezechilibra” adversarul este sa ramai la argumentele legale si la faptele cauzei; sa lasi deoparte opinia ta personala cu privire la adversar si la modul sau de gestionare a dosarului. Astfel iti pastrezi credibilitatea si vei avea un avantaj fata de partea adversa. Este posibil ca ironiile sa te faca sa te simti mai bine insa credibilitatea ta va scade si asta afecteaza clientul, in primul rind. Iar un bun avocat nu va permite acest lucru, clientul este pe primul plan chiar in fata mindriei tale de avocat.
Cred ca este important de stiut ce pot face in calitate de manager al unei companii pentru a evita astfel de situatii neplacute mai ales atunci cand cererile de deschidere a procedurii de insolventa sunt introduse in mod abuziv. Dupa trei ani pe fondul crizei economice contractul nu mai era rentabil pentru niciunul dintre parteneri – pentru firma datorita cresterii costurilor iar pentru partener deoarece isi dorea un alt tip de servicii. In aceste conditii s-a hotarat de comun acord rezilierea contractului.