Pentru toti clientii mei si nu numai incepe perioada de intocmire a documentelor contabile si in special a bilantului aferent anului 2010 ocazie cu care incep sa identifice problemele avute in cursul anului fiscal trecut si ce schimbari benefice pot aduce afacerii pe care o conduc.
Cu o economie aflata intr-un echilibru „instabil” afacerile au nevoie de o intarire a pozitiilor prin implementarea unui puternic management al cash flow-ului si riscului la care se adauga o buna colectare a debitelor.
Pentru a ajuta atit clientii mei cit si cititorii blogului sa verifice daca sistemul actual este adecvat sau sa obtina un punct de plecare pentru implementarea unui sistem eficient de administrare a cash-flow-ului, am conceput un „Ghid pentru facturare si incasarea debitelor”, din care astazi voi posta prima parte.
Introducere
Existenta unui sistem de facturare si a unor termeni contractuali eficienti este cheia unui sistem de cash-flow sanatos. Trebuie sa va asigurati ca toti clientii inteleg importanta platii facturilor cit si respectarii termenelor de plata. Este foarte probabil ca acestia sa va achite facturile conform intelegerii cind clauzele contractuale sunt clare si consemnate in scris chiar de la inceputul relatiilor comerciale.
Stabilirea termenelor si conditiilor de plata
Termenele si comditiile de plata sunt acele clauze contractuale ce intervin in urma acordului partilor, in speta intre dvs si clienti. Ele au un rol foarte importanta in protejarea drepturilor si va limiteaza raspunderea contractuala oferind totodata si siguranta juridica atunci cind vindeti un bun sau prestati un serviciu
In cursul practicii avocatiale am intilnit foarte multe cazuri cind vinzarea de bunuri sau prestarea de servicii s-a facut exclusiv in baza unor intelegeri verbale. Desi nu este ilegal sa faci acest lucru, contractele fiind consensuale (adica ele sunt considerate ca fiind incheiate cind exista vointa si consimtamintul partilor fara a fi obligatoriu intocmirea unui inscris), totusi sansa unui litigiu descreste in mod logaritmic atunci cind intelegerea partilor apare consemnata intr-un inscris (contract, conventie, comanda, etc)
Este foarte important pentru afacerea dvs sa stabiliti termenii si conditiile intr-un mod corect atit din punct de vedere al vointei partilor cit si juridic. Este foarte util sa consultati un avocat atunci cind redactati un contract deoarece exista posibilitatea ca vointa partilor „tradusa” in limbaj juridic sa isi schimbe complet sensul si rezultatul. Un avocat va poate „traduce” juridic exact ceea ce partile convin si doresc sa faca in viitor.
Termenele si conditiile trebuie sa reglementeze cel putin urmatoarele aspecte:
1. costuri;
2. livrarea;
3. termenele de plata (inclusiv partile partiale, discounturi, aminari ale platilor)
4. limitele de credit comercial oferite precum si termenele de creditare.
5. penalizari si dobinzi pentru acoperirea pierderilor suferite in caz de intirziere la plata facturilor;
6. conditii de calitate ale produselor / serviciilor oferite/prestate
7. protectia datelor si confidentialitate contractului
Considerati termenele de plata ca fiind esentiale pentru existenta relatiei de afaceri
Trebuie sa discutati cu clientii dvs inca de la inceputul afacerii ca termenele si conditiile sunt esentiale pentru existenta contractului. Desi se poate insera in contract o clauza de reziliere drastica (asa numitul pact comisoriu de grad IV) care poate determina incetarea contractului fara proceduri judiciare costisitoare si de durata, este recomandabil sa si discutati acest aspect cu clientul pentru ca acesta de devina constient de importanta pe care o dati respectarii clauzelor contractuale
Stabiliti termenele si conditiile in functie de fiecare client. Renuntati la standardizarea contractelor
Cele mai multe afaceri se fac in baza unui credit comercial insa neachitarea acestuia de o masa critica de clienti (si valoare a sumelor) poate induce o stare de insolventa a companiei pe care o conduceti. Inainte de a decide termenele de plata si limita de credit comercial, incercati verificarea fiecarui client prin intermediul bancii al carui client sunteti (exista servicii specializate oferite de catre banci), fie prin intermediul firmelor de profil , cabinete de avocati.
In baza acestor informatii puteti face un scoring in baza caruia puteti stabili atit creditarea cit si limita acesteia sau chiar puteti solicita plata in avans.
De asemenea, am observat in mediul de afaceri o mare atentie acordata biletelor la ordin sau filelor CEC emise in vederea garantarii platii achizitiilor. Desi sunt un instrument de plata valoros care scurteaza mult procedura de recuperare a debitelor, acestea nu trebuie si nu pot inlocui analiza facuta fiecarui client.
Nici o fila CEC sau BO nu va pot aduce banii cash in cont daca exista alti 20 de creditori (intre care si ANAF) care au poprit deja toate conturile bancare ale clientului dvs. Iar procedura falimentului nu va poate aduce nici ea banii doriti, de regula se recupereaza in maxim 5% din totalul cazurilor.
(va urma)
Foarte util ghidul, intr-adevar, mai ales vis a vis de noile reglementari fiscale pentru profesia de PFA, mai nou declarata “neprofitabila” de guvernanti.
buna ziua,
va multumesc pentru vizita pe blog si pentru aprecierea articolului.
managementul cash flow-ului este subestimata de multi manageri si acest lucru s-a intimplat in special in perioada de boom economic cind voluml afacerilor acoperea orice intirziere la plata. insa astazi situatia s-a inversat, in lipsa creditelor orice incasare te poate ajuta sa iti achiti facturile curente si sa continui activitatea comerciala pentru a trai o noua zi pe piata.
voi publica in curind si continuarea acestui ghid.