Skip to content

Recent Posts

  • Drepturile partilor în cursul urmăririi penale
  • Cum te poți apăra împotriva acuzației de conducere sub influența alcoolului
  • Ce pași trebuie să urmezi dacă ai fost victima unui caz de malpraxis medical
  • Cum să obții despăgubiri pentru malpraxis medical
  • Ce este malpraxisul medical și ce drepturi ai ca victimă?

Most Used Categories

  • Gandurile si sfaturile unui avocat (124)
  • Experienta si practica unui avocat (85)
  • Despre Noi (11)
Skip to content

Cabinet de Avocatura Costache Ovidiu Mihai Blog

Cabinet de Avocatura Costache Ovidiu Mihai

Subscribe
  • Contact
  • Subscribe
  • Home
  • Gandurile si sfaturile unui avocat
  • Ghid pentru facturare si incasarea debitelor (part.1)

Ghid pentru facturare si incasarea debitelor (part.1)

Costache Mihai01/26/201101/27/2011

Pentru toti clientii mei si nu numai incepe perioada de intocmire a documentelor contabile si in special a bilantului aferent anului 2010 ocazie cu care incep sa identifice problemele avute in cursul anului fiscal trecut si ce schimbari benefice pot aduce afacerii pe care o conduc.
Cu o economie aflata intr-un echilibru „instabil” afacerile au nevoie de o intarire a pozitiilor prin implementarea  unui puternic management al cash flow-ului si riscului la care se adauga o buna colectare a debitelor.

Pentru a ajuta atit clientii mei cit si cititorii blogului sa verifice daca sistemul actual este adecvat sau sa obtina un punct de plecare pentru implementarea unui sistem eficient de administrare a cash-flow-ului, am conceput un „Ghid pentru facturare si incasarea debitelor”, din care astazi voi posta prima parte.

Introducere

Existenta unui sistem de facturare si a unor termeni contractuali eficienti  este cheia unui sistem de cash-flow sanatos. Trebuie sa va asigurati ca toti clientii inteleg importanta platii facturilor cit si respectarii termenelor de plata. Este foarte probabil ca acestia sa va achite facturile conform intelegerii cind clauzele contractuale sunt clare si consemnate in scris chiar de la inceputul relatiilor comerciale.

Stabilirea termenelor si conditiilor de plata
Termenele si comditiile de plata sunt acele clauze contractuale ce intervin in urma acordului partilor, in speta intre dvs si clienti. Ele au un rol foarte importanta in protejarea drepturilor si va limiteaza raspunderea contractuala oferind totodata si siguranta juridica atunci cind vindeti un bun sau prestati un serviciu

In cursul practicii avocatiale am intilnit foarte multe cazuri cind vinzarea de bunuri sau prestarea de servicii s-a facut exclusiv in baza unor intelegeri verbale. Desi nu este ilegal sa faci acest lucru, contractele fiind consensuale (adica ele sunt considerate ca fiind incheiate cind exista vointa si consimtamintul partilor fara a fi obligatoriu intocmirea unui inscris), totusi sansa unui litigiu descreste in mod logaritmic atunci cind intelegerea partilor apare consemnata intr-un inscris (contract, conventie, comanda, etc)

Este foarte important pentru afacerea dvs sa stabiliti termenii si conditiile intr-un mod corect atit din punct de vedere al vointei partilor cit si juridic. Este foarte util sa consultati un avocat atunci cind redactati un contract deoarece exista posibilitatea ca vointa partilor „tradusa” in limbaj juridic sa isi schimbe complet sensul si rezultatul. Un avocat va poate „traduce” juridic exact ceea ce partile convin si doresc sa faca in viitor.

Termenele si conditiile trebuie sa reglementeze cel putin urmatoarele aspecte:

1. costuri;

2. livrarea;

3. termenele de plata (inclusiv partile partiale, discounturi, aminari ale platilor)
4.  limitele de credit comercial oferite precum si termenele de creditare.
5. penalizari si dobinzi pentru acoperirea pierderilor suferite in caz de intirziere la plata facturilor;
6. conditii de calitate ale produselor / serviciilor oferite/prestate

7. protectia datelor si confidentialitate contractului

Considerati termenele de plata ca fiind esentiale pentru existenta relatiei de afaceri
Trebuie sa discutati cu clientii dvs inca de la inceputul afacerii ca termenele si conditiile sunt esentiale pentru existenta contractului. Desi se poate insera in contract o clauza de reziliere drastica (asa numitul pact comisoriu de grad IV) care poate determina incetarea contractului fara proceduri judiciare costisitoare si de durata, este recomandabil sa si discutati acest aspect cu clientul pentru ca acesta de devina constient de importanta pe care o dati respectarii clauzelor contractuale

Stabiliti termenele si conditiile in functie de fiecare client. Renuntati la standardizarea contractelor

Cele mai multe afaceri se fac in baza unui credit comercial insa neachitarea acestuia de o masa critica de clienti (si valoare a sumelor) poate induce o stare de insolventa a companiei pe care o conduceti. Inainte de a decide termenele de plata si limita de credit comercial, incercati verificarea fiecarui client prin intermediul bancii al carui client sunteti (exista servicii specializate oferite de catre banci), fie prin intermediul firmelor de profil , cabinete de avocati.

In baza acestor informatii puteti face un scoring in baza caruia puteti stabili atit creditarea cit si limita acesteia sau chiar puteti solicita plata in avans.

De asemenea, am observat in mediul de afaceri o mare atentie acordata biletelor la ordin sau filelor CEC emise in vederea garantarii platii achizitiilor. Desi sunt un instrument de plata valoros care scurteaza mult procedura de recuperare a debitelor, acestea nu trebuie si nu pot inlocui analiza facuta fiecarui client.

Nici o fila CEC sau BO nu va pot aduce banii cash in cont daca exista alti 20 de creditori (intre care si ANAF) care au poprit deja toate conturile bancare ale clientului dvs. Iar procedura falimentului nu va poate aduce nici ea banii doriti, de regula se recupereaza in maxim 5% din totalul cazurilor.

(va urma)

administrator, avocat, comercial, comisoriu, creante, credit, debite, factura, pact, raspundere, recuperare, scoring

Post navigation

Previous: Parasirea locului accidentului.
Next: Am primit ieri o scrisoare de la un copil

Related Posts

Drepturile partilor în cursul urmăririi penale

06/06/2025 Costache Mihai

Cum să obții despăgubiri pentru malpraxis medical

05/29/2025 Costache Mihai

Ce este malpraxisul medical și ce drepturi ai ca victimă?

05/28/2025 Costache Mihai

2 thoughts on “Ghid pentru facturare si incasarea debitelor (part.1)”

  1. Traducator craiova says:
    01/30/2011 at 5:20 pm

    Foarte util ghidul, intr-adevar, mai ales vis a vis de noile reglementari fiscale pentru profesia de PFA, mai nou declarata “neprofitabila” de guvernanti.

    Reply
    1. Costache Mihai says:
      02/01/2011 at 11:29 am

      buna ziua,

      va multumesc pentru vizita pe blog si pentru aprecierea articolului.

      managementul cash flow-ului este subestimata de multi manageri si acest lucru s-a intimplat in special in perioada de boom economic cind voluml afacerilor acoperea orice intirziere la plata. insa astazi situatia s-a inversat, in lipsa creditelor orice incasare te poate ajuta sa iti achiti facturile curente si sa continui activitatea comerciala pentru a trai o noua zi pe piata.

      voi publica in curind si continuarea acestui ghid.

      Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Articole adaugate recent

  • Drepturile partilor în cursul urmăririi penale
  • Cum te poți apăra împotriva acuzației de conducere sub influența alcoolului
  • Ce pași trebuie să urmezi dacă ai fost victima unui caz de malpraxis medical
  • Cum să obții despăgubiri pentru malpraxis medical
  • Ce este malpraxisul medical și ce drepturi ai ca victimă?

Categories

  • Despre Noi (11)
  • Experienta si practica unui avocat (85)
  • Gandurile si sfaturile unui avocat (124)

Vizitati-ne si pe

  • Cabinet de Avocatura
  • Facebook
  • Twitter
  • vCard

Urmaresc si

  • Green Walls – Pereti Vegetali – Gradini Verticale

Archives

  • June 2025 (3)
  • May 2025 (12)
  • April 2025 (5)
  • March 2025 (11)
  • February 2025 (19)
  • January 2025 (11)
  • August 2020 (1)
  • May 2020 (2)
  • April 2020 (2)
  • January 2020 (2)
  • November 2017 (1)
  • October 2017 (3)
  • May 2017 (1)
  • March 2016 (1)
  • May 2015 (2)
  • March 2015 (2)
  • November 2014 (1)
  • January 2014 (1)
  • August 2013 (1)
  • April 2013 (1)
  • February 2013 (3)
  • January 2013 (1)
  • December 2012 (2)
  • November 2012 (1)
  • October 2012 (3)
  • September 2012 (2)
  • August 2012 (3)
  • July 2012 (3)
  • June 2012 (1)
  • May 2012 (3)
  • April 2012 (5)
  • March 2012 (6)
  • February 2012 (5)
  • January 2012 (2)
  • December 2011 (5)
  • November 2011 (8)
  • October 2011 (4)
  • September 2011 (6)
  • August 2011 (3)
  • July 2011 (5)
  • June 2011 (6)
  • May 2011 (9)
  • April 2011 (4)
  • March 2011 (7)
  • February 2011 (4)
  • January 2011 (7)
  • December 2010 (4)
  • November 2010 (10)
  • October 2010 (10)
  • September 2010 (6)

toateblogurile.ro

toateBlogurile.ro

Comentarii recente

  • Talnaci Andreea on A fi avocatul apararii
  • Costache Mihai on Parasirea locului accidentului.
  • Costache Mihai on Tergiversarea urmaririi penale de catre procuror. Cale de atac
  • Costache Mihai on Tergiversarea urmaririi penale de catre procuror. Cale de atac
  • Ion Mezei on Tergiversarea urmaririi penale de catre procuror. Cale de atac
Copyright All Rights Reserved | Theme: BlockWP by Candid Themes.